Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Druhý díl desek a nahrávek, které stojí za to připomenout z roku 2019 se bude týkat žánrů, jež se valí a také se v nich povětšinou křičí. Od neocrustových monumentů, přes sludgemetalové bažiny, screamo, post-cosi až k dronovému okraji, za kterým už je jen hlomozící šum. Rok 2019 a jeho bezprostřední okolí byl u nás na bažinaté desky, které stojí za to zmínit, celkem bohatý.
NULAJEDNANULANULA – Mit Liebe Aus Sudeten
Epická, poctivá, vyřvaná emařina, koketující s black metalem i postrockem. Od podobný kapely chci rozervanost, melodie, co mně při západu slunce přivodí nirvánu, a krvácející hlasivky. To tady je. Od epileptického disharmonického škubání, přes zablácený buldozer, až po poetickou hudební malebnost. Debutová deska jak řemen a rád se k ní vracím.
GATTACA - Monumenty selhání
Hrubozrnná síla a apokalyptický tlak. Oproti minulým deskám překvapuje zvuk. Syrový a neuvěřitelně plný. Mám pocit, že v porovnání s tímto minulé desky této těžkotonážní bestie jely tak na půlku výkonu. Má tendenci vás obklíčit a sevřít. Vedle zvuku se těším i z nápaditějších bicích a celkově temnější atmosféry zmaru. Konec světa už má svoji hudbu a zní přesně takhle.
TOSIRO – Postila
Jihočeský pohrobek screamo mohykánů z H.A.T.E! za léta výrazně zhutněl, zpomalil a oreznul. Zůstávají skvělé texty a fascinace japonskou estetikou. Díky jedné kytaře působí válcující rytmy trochu stroze, ale určitá dávka zpustlosti tomu vlastně svědčí. Navíc Hromy z Low resolution studia dodává i na kost ohlodaným riffům potřebnou šťavnatost a monumentálnost. Pokud hledáte náplast na to, že poslední nahrávka LVMEN se datuje k roku 2017, jsou TOSIRO dobrou volbou.
BAESTIEN - Ritual
Druhé album pod německým labelem Alerta Antifascista obsahuje jen dvě skladby a svojí rozmáchlou plochou přesahuje třicet minut. Dostatečný prostor pro epické potiché začátky, uhánějící hutné riffové monolity a hru s gradací a dynamikou skladeb. Další temný hardcorový soundtrack má tentokráte melancholičtější odstíny, poplatné rozpoznatelnému étosu západočeské sudeťácké scény a není to náhodou. V sestavě najdete ex-členy kapel jako ALBION nebo LE BAIN DE MAID.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!
Na rozdíl od kolegy Manatara si nemyslím, že se tihle Švédové nějak příliš stylově rozvírají. Většinu času je to prostě symfoničtěji pojatý black/death, který neurazí, ale nic zásadního se neděje. Jen ty čisté vokály trochu vybočují.
Čekal jsem možná trošku větší tlak, nazvučení nahrávky je totiž vzhledem k žánru poněkud vzdušnějšího ražení. Kompozičně však máme co dělat s kvalitní náloží disonantního death metalu lehce ve stylu GIGAN. Američtí debutanti však rozhodně nezklamali!
Švédové se na svém debutu zeširoka rozkročili z blackových základů, přes death, symfo-black až k post metalovým variacím. Jen je toho občas až moc naráz. Deska je prima, ale víc se těším na pokračování, až si utřídí myšlenky na své další směrování.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.